Registrering Status Plassering
LN-FAW Operativ Ski - ENSI 

Søk
Kontakt informasjon

Follo flyklubb.
Postboks 226, N-1401 Ski
Epost: post@follo-flyklubb.no

Tel: 47 25 54 90
Du er her: Turer » Høstlig fjelltur

Høstlig fjelltur

Lørdag 2. november hadde vi planlagt tur til enten Gøteborg eller Klanten, alt etter hvordan været skulle vise seg å bli. Kvelden før møttes Ole, Erik og Jens Daniel i brakka på Ski for å planlegge. Det ble raskt fastslått at værutsiktene for Gøteborg var for dårlig for VFR-tur, så valget falt da på Klanten. Vi bestemte oss også for å, etter en kaffepause på Klanten, ta turen videre innover i fjellheimen og utforske Jotunheimen med Galdhøpiggen og Glittertind. Videre derfra tenkte vi en ny rast på Frya eller Reinsvollen flyplass, for så å sette nesen hjemover til Rakkestad.

Viktigheten av å sjekke NOTAM, og gjerne ringe mindre plasser som ikke har NOTAM, før man drar ut, fikk vi bekreftet på morgenen før vi møttes. Erik fikk da vite at Klanten var stengt på grunn av lastebilshow. Dermed ble det etter en rask ringerunde bestemt at første leggen i stedet skulle gå til Dagali litt sydvest for Klanten.

Ruten vi fløy - klikk for større bilde
Vi møttes på Rakkestad, tanket opp LN-MOK, og take-off fra bane 15 ble kl. 12.00 med Erik som første fartøysjef. Ruten gikk via Ski, og så strake veien mot Dagali. Været oppover var fantastisk, med god sikt og rolige vindforhold. Det var bare for oss passasjerer å nyte utsikten mens Erik fløy. Det som overrasket oss litt var hvor lite trafikk det faktisk var på en så god dag som denne. Rolig var det også på Dagali, hvor Erik satte oss trygt ned på bane 26 litt over en time etter avgang.

Til dagens første rast ble det disket opp med både varm kaffe og ferske boller. Siden været så ut til å være som varslet, bestemte vi oss for å prøve oss nordover mot Jotunheimen.

Vi kom oss raskt inn i flyet igjen, og fartøysjef nå ble Jens Daniel, med avgang 13.50 fra bane 26. Allerede da vi klatret i utflygingen og svingte nordover mot fjellheimen, så vi at det lå et lite lag med skyer i horisonten. Foreløpig så det ikke ille ut, så vi fortsatte. På nærmere 9000 fot var vi over skylaget, som i utgantspunktet var FEW/SCT. Mens vi fløy nordover så vi derimot at skylaget ikke ble tynnere, men heller tyknet til. Så, litt vest for Hemsedal bestemte vi oss for å snu, og satte kursen mot Hamar. Østover var det skyfritt. Vi passerte Klanten, tok en svingom over, så ingen lastebiler, men hørte på radio at det faktisk var flyaktivitet der likevel. Deretter direct Hamar.

På Hamar var det noe mer aktivitet. Fallskjermhopping var i full gang, og vi fikk så vidt lande før en ladning med hoppere ble droppet. Lav sol gjorde innflygingen noe vanskelig, og left base til bane 15 ble flydd nesten i blinde, før vi kom inn i skyggen på short final. En del folk var tilstede for å se på hopperne.

Det ble igjen en liten rast, og det skulle vise seg at flyet som nettopp hadde droppet hoppere, og som landet like etter oss, var lillebroren til MOK-en. En nesten like gammel Cessna 182 som MOK, med registrering LN-TSB. MOK er den eldste Cessna 182 i Norge, produsert i 1956, mens TSB er av modellen produsert året etter. Som TSB har også MOK vært brukt som hoppfly, før det ble bygd om, og i dag er klubbens turfly.

For å rekke hjem før sola gikk ned, ble heller ikke denne rasten lang, og kl. 15.30 ble dagens siste take-off gjort fra bane 15 på Hamar, med Ole bak stikka. Turen sydover ble like fin som resten av turen, og vi fulgte østsiden av Vorma og Glomma rundt Vormsund for å holde oss på utsiden av Gardermoen CTR. På veien passerte vi både Maarud og Haga flyplass. Kl. 16.30 satte Ole oss trygt ned på Rakkestad på bane 15.

Dette var i utgangspunktet en tur som alle medlemmene var invitert med på. Vi ble fire påmeldte, men fjerdemann måtte melde avbud. Til tross for at det bare ble oss tre, hadde vi en fantastisk tur. Noe improvisasjon måtte til på grunn av lastebilarrangement og vær, men det er en del av sjarmen med denne hobbyen. Vi kommer til å sette opp flere slike turer gjennom høsten, vinteren og våren, og håper at vi på neste tur kan fylle opp alle tre flyene.

Ole, Erik og Jens Daniel